DEPARTMENT OF PHARMACY

HEAD OF DEPARTMENT

Hasnizan binti Hasan
hasnizan.hasan@moh.gov.my
5303

 

INTRODUCTION

Pharmacy department has been established since the opening of Serdang Hospital in 2005. It is one of the important clinical support team as it provides a comprehensive pharmaceutical service to the hospital.

In-patient pharmacy provides medication supply services to the wards, clinics and other units in the hospital. Currently, there are 3 in-patient pharmacies including wad supply pharmacy in level 1 and 2 satellite pharmacies located in level 6 and level 7 which serve the total of 25 wards.

Out-patient pharmacy services consist of Specialist Clinic Pharmacy, Daycare Satellite Pharmacy, and Emergency Satellite Pharmacy. To date, out-patient pharmacy has 5 Medication Therapy Adherence Clinic (MTAC) and providing 4 value added services. 

We are proud that pharmacy department has been certified by the Malaysia Productivity Corporation (MPC) for implementing the standard requirements of Quality Environment Management System (5S) since 12 May 2011 and has successfully retained the award for the past 7 years.

 

Farmasi Pesakit Dalam

  • Perkhidmatan pembekalan ubat
    • unit of dose dan unit of use
    • imprest (Dadah Berbahaya, after office hour, kecemasan)
  • Perkhidmatan klinikal
    • Perkhidmatan kaunseling ubat-ubatan
    • Perkhidmatan maklumat ubat-ubatan
    • Perkhidmatan klinikal farmakokinetik
    • Perkhidmatan farmasi wad
  • Perkhidmatan persediaan farmaseutikal
    • Persediaan steril
    • Persediaan tidak steril
    • Persediaan galenikal
    • Pembungkusan ubat

Farmasi Klinik Pakar

  • Perkhidmatan pendispensan ubat
  • Perkhidmatan kaunseling
  • Perkhidmatan pendidikan pesakit
  • Medication Therapy Adherence Clinic (Warfarin, Diabetes mellitus, nefrology)
  • Perkhidmatan pendispensan methadone
  • Value-added services
    • Sistem Pendispensan Ubat Bersepadu (SPUB)
    • Ubat Melalui Pos (UMP) 1malaysia
    • E-Card (Kad Temujanji)
    • E-MED (Telefon/SMS/E-mail & Ambil)

Stor Perubatan

  • Perkhidmatan perolehan
    • Pembelian
    • Penyimpanan
    • Pembekalan

1) Alternatif mengambil ubat di Jabatan Farmasi

  • Sistem Pendispensan Ubat Bersepadu (SPUB)
    Kaedah pengambilan ubat yang membenarkan pesakit/waris mengambil ubat di hospital/klinik Kementerian Kesihatan Malaysia yang lain. Pengambilan ubat mestilah beserta surat daripada Jabatan Farmasi hospital/klinik asal.
  • Ubat Melalui Pos (UMP) 1Malaysia
    Ubat-ubat akan diposkan ke alamat yang diberikan oleh pesakit/waris. Caj pos akan dikenakan kepada pesakit, RM5(<500g) dan RM10 (>500g) ketika ubat dihantar ke rumah oleh Pos Malaysia. Hanya ubat-ubat yang tertentu dan boleh diposkan sahaja yang terlibat untuk Pos (UMP) 1Malaysia.
  • E-Card (Kad Temujanji)
    Pesakit/waris akan mengambil ubat pada tarikh temujanji yang dipersetujui. Tarikh temujanji ditentukan awal oleh pesakit/waris. Waktu pengambilan ubat adalah 7.30am-5.30pm di Farmasi Klinik Pakar atau di Farmasi Satelit Daycare.
  • E-MED (Telefon/SMS/E-mail & Ambil)
    Pesakit/waris harus membuat panggilan telefon 2 hari sebelum tarikh datang mengambil ubat. Kod E-Med akan diberi daripada pihak Jabatan Farmasi. Ubat akan disediakan lebih awal dan pesakit/waris akan dapat mengambil ubat lebih cepat kerana ubat-ubat telah disediakan lebih awal. Pengambilan ubat semasa waktu pejabat adalah 7.30am – 5.30pm di Farmasi Klinik Pakar. Pengambilan ubat selepas waktu pejabat, Sabtu, Ahad dan cuti umum adalah di Satelit Farmasi Kecemasan.
      • Telefon (03-89475270)
      • SMS (013-2377357)
      • E-mail ( e_medhsdg@moh.gov.my)

Sebarang pertanyaan boleh hubungi Farmasi Klinik Pakar ditalian 03-89475270.

2) Polisi ‘Patient’s Own Medicines’ (POMs)

  • ‘Patient’s Own Medicines’ (POMs) adalah ubat pesakit yang telah dipreskrib atau dibeli sendiri dan dibawa ke hospital semasa memerlukan rawatan di wad.
  • Pesakit perlu membawa ubat-ubat mereka ke hospital supaya anggota kesihatan dapat mengenal pasti sejarah pengubatan yang tepat bagi memastikan kesinambungan rawatan dan penjagaan pesakit.
 

Objektif

 

Visi

Ke arah pusat kecemerlangan perkhidmatan farmasi berlandaskan teknologi maklumat

Misi

Menerajui perkhidmatan farmasi yang dinamik dengan memberi penekanan kepada tahap integriti yang tinggi, profesionalisma, penyayang dan cemerlang.

Piagam Pelanggan

 

 

  • Last Modified: 08 October 2019.