Jabatan Kardiologi

KETUA JABATAN

 

Datuk Dr. Abdul Kahar Bin Abdul Ghapar

Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

1981

 

PENGENALAN

Jabatan Kardiologi adalah salah satu jabatan yang memberikan perkhidmatan tertiari iaitu perkhidmatan subkepakaran perawatan jantung. Memandangkan Hospital Serdang ialah Pusat Jantung Kementerian Kesihatan Malaysia yang terletak di Lembah Kelang, liputan Jabatan ini merangkumi lebih 10 juta penduduk. Perkhidmatan yang disediakan merangkumi Perkhidmatan Pesakit Luar, Pesakit Dalam dan Rawatan Harian.


Perkhidmatan pesakit luar ialah di Klinik Pakar Kardiologi dan Makmal Non-Invasif Kardiologi (NICL). Perkhidmatan Pesakit Dalam ialah di Makmal Invasif Kardiologi (ICL), Unit Rawatan Koronari (CCU), Wad Dependensi Tinggi Jantung (CHDW) dan Wad Kardiologi 6E. Perkhidmatan Rawatan Harian ialah di Wad Rawatan Harian Kardiologi.


Memandangkan liputan perkhidmatan yang luas di Lembah Kelang dengan beban penyakit jantung yang tinggi di kalangan rakyat, beban kerja Jabatan adalah amat tinggi. Setiap hari Klinik Kardiologi dan Makmal Non-Invasif Kardiologi merawat sehingga 250 orang pesakit dan Makmal Invasif menjalankan rawatan invasif termasuk Angiogram dan Angioplasti Koronari ke atas 25-30 orang pesakit. Ini adalah beban kerja pusat jantung yang kedua tertinggi selepas Institut Jantung Negara. Walau bagaimanapun tenaga kepakaran adalah lebih terhad dengan hanya dua orang pakar perunding dan lima orang pakar klinikal.

 

PERKHIDMATAN PESAKIT LUAR

KLINIK KARDIOLOGI

  • Memberi perkhidmatan rundingcara melalui klinik-klinik berikut:
    • Klinik Kardiologi Umum
    • Klinik Pacemaker dan Elektrofisiologi
    • Klinik INR
    • Klinik Penyelidikan
    • Klinik Semi-Urgent

MAKMAL NON-INVASIF KARDIOLOGI (NICL)

  • Memberi perkhidmatan ujian-ujian non-invasif berikut:
    • Transthoracic Echocardiography
    • Transoesophageal Echocardiography
    • Dobutamine Stress Echocardiography
    • Exercise Stress Test
    • Holter Monitoring
    • Rhythm Card Monitoring
    • Loop recorder monitoring
    • Ambulatory BP monitoring
    • Pacemaker Interrogation
    • Cardiac Magnetic Resonance
    • Cardiac CT

 

PERKHIDMATAN PESAKIT DALAM

  • Makmal Invasif Kardiologi
    • Menjalankan rawatan invasif kardiologi yang berikut:
      • Angiogram Koronari
      • Angioplasti Koronari
      • Right Heart Study
      • Permanent Pacemaker Implantation
      • Atrial Septal Defect Device Closure
      • Persistent Ductus Arteriosus Device Closure
      • Angiogram Periferi
      • Angioplasti Perferi
      • Percutaneous Mitral Commisurotomy
      • Temporary Pacemaker Insertion
      • Intra Aortic Balloon Pump
      • Intravascular Ultrasound
      • Fractional Flow Reserve
    • Unit Rawatan Koronari (CCU)
      • Merawat pesakit-pesakit kritikal yang mendapat serangan jantung dan memerlukan sokongan pernafasan (ventilation)
    • Wad Dependensi Tinggi Jantung (CHDW)
      • Merawat pesakit-pesakit yang sedang menjalani pemulihan serangan jantung dan memerlukan pemantauan yang rapi
      • Wad 6E
      • Merawat pesakit-pesakit yang stabil dan yang menjalani rawatan angiogram dan angioplasti koronari secara elektif

PERKHIDMATAN RAWATAN HARIAN

Unit Rawatan Harian

Merawat pesakit-pesakit yang stabil yang menjalani rawatan invasif di Makmal Invasif Kardiologi secara elektif

Pesakit luar dan rawatan harian :

Isnin - Jumaat; 8 pg - 5 ptg

Pesakit dalam :

24 jam setiap hari

 

Objektif

 

Visi

  • Jabatan Kardiologi Hospital Serdang akan menjadi pusat kecemerlangan  dalam penyediaan perkhidmatan penjagaan kesihatan kardiologi yang mengutamakan pelanggan.

Misi

  • Jabatan Kardiologi Hospital Serdang akan mencapai misinya melalui sistem pengurusan kualiti yang memastikan pasukan yang profesional, komited dan penyayang.
  • Menyediakan perkhidmatan kesihatan berorientasikan masalah berkaitan penyakit jantung yang mengutamakan pelanggan yang berfokuskan kesejahteraan, berkesan, cekap dan tanpa sempadan.

Piagam Pelanggan

  • Setiap pelanggan akan diberi perkhidmatan yang cekapdan berkualiti oleh staf yang mahir.
  • Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra,bertimbangrasa, hormat, bersopan santun, jujur dan ikhlas.
  • Setiap pelanggan akan diberi penerangan mengenai prosedur dan rawatan termasuk risiko dan pilihan lain.
  • Memastikan setiap pelanggan akan diberi “privacy” dan jaminan bahawa maruah akan terpelihara semasa menerima rawatan.
  • Segala maklumat mengenai pesakit dan rawatannya akan dirahsiakan dan hanya boleh diberitahu kepada pihak tertentu dengan keizinan tertakluk kepada undang-undang

 

 

  • Last Modified: 02 April 2018.