JABATAN FARMASI

Ketua Jabatan

Pn Syahida Che Embi

syahida_ce@moh.gov.my

5303

 

PENGENALAN

Jabatan Farmasi Hospital Serdang telah ditubuhkan dan dibuka bersama Hospital Serdang pada tahun 2005. Ia bertindak sebagai jabatan sokongan yang memainkan peranan penting terutamanya perolehan dan pembekalan bagi ubat dan peralatan perubatan pakaibuang kepada unit-unit dan pesakit. Ketika itu, unit asas yang memberikan perkhidmatan farmaseutikal adalah stor perubatan, farmasi pesakit dalam dan farmasi pesakit luar sahaja.

Bermula dengan fungsi asas profesion farmasi iaitu perolehan dan pembekalan ubat, Jabatan Farmasi terus berkembang bagi memenuhi keperluan dan permintaan semasa. Perkembangan ini merangkumi perkhidmatan Farmasi Pesakit Dalam dan perkhidmatan Farmasi Pesakit Luar. Memandangkan Hospital Serdang adalah hospital rujukan bagi disiplin Kardiologi dan Nefrologi,  tumpuan perkembangan Jabatan Farmasi juga seiring dengan perkembangan Hospital Serdang.

Kini, perkhidmatan Farmasi Pesakit Dalam mempunyai tambahan 2 satelit farmasi di samping Farmasi Bekalan Wad bagi membekalkan ubat secara Sistem Unit of Use (UOU) dan Unit Dose (UDS). Perkhidmatan Farmasi Wad kini mencakupi 6 disiplin dan 25 wad.

Bagi perkhidmatan Farmasi Pesakit Luar, Jabatan Farmasi kini berkembang dengan 2 satelit farmasi iaitu Satelit Farmasi Rawatan Harian dan Satelit Farmasi Kecemasan. Sehingga kini, perkhidmatan Farmasi Pesakit Luar menyediakan 5 perkhidmatan ambulatori Medication Therapy Adherence Clinic (MTAC) dan 4 perkhidmatan tambah nilai (Value added services).

Jabatan Farmasi telah berjaya menerima pengiktirafan Amalan Persekitaran Berkualiti 5S daripada Perbadanan Produktiviti Malaysia sejak 12 Mei 2011 dan berjaya untuk mengekalkan pengiktirafan ini selama 7 tahun berturut-turut.

 

Farmasi Pesakit Dalam

  • Perkhidmatan pembekalan ubat
    • Sistem Unit of Use (UOU) dan Unit Dose (UDS)
    • Imprest (Dadah Berbahaya, after office hour, kecemasan)
  • Perkhidmatan klinikal
    • Perkhidmatan Kaunseling Ubat-ubatan
    • Perkhidmatan Maklumat Ubat-ubatan
    • Perkhidmatan Klinikal Farmakokinetik
    • Perkhidmatan Farmasi Wad
  • Perkhidmatan Persediaan Farmaseutikal
    • Persediaan Steril
    • Persediaan Tidak Steril
    • Persediaan Galenikal
    • Pembungkusan Ubat

Farmasi Klinik Pakar

  • Perkhidmatan Pendispensan Ubat
  • Perkhidmatan Kaunseling
  • Perkhidmatan Pendidikan Pesakit
  • Medication Therapy Adherence Clinic (Warfarin, Diabetes mellitus, Chronic Kidney Disease, Respiratory, Hear Failure)
  • Perkhidmatan pendispensan methadone
  • Value-added services
    • Sistem Pendispensan Ubat Bersepadu (SPUB)
    • Ubat Melalui Pos (UMP) 1malaysia
    • E-Card (Kad Temujanji)
    • E-MED (Telefon/SMS/E-mail & Ambil)

Stor Perubatan

  • Perkhidmatan perolehan
    • Pembelian
    • Penyimpanan
    • Pembekalan

1) Alternatif mengambil ubat di Jabatan Farmasi

  • Sistem Pendispensan Ubat Bersepadu (SPUB)
    Kaedah pengambilan ubat yang membenarkan pesakit/waris mengambil ubat di hospital/klinik Kementerian Kesihatan Malaysia yang lain. Pengambilan ubat mestilah beserta surat daripada Jabatan Farmasi hospital/klinik asal.
  • Ubat Melalui Pos (UMP) 1Malaysia
    Ubat-ubat akan diposkan ke alamat yang diberikan oleh pesakit/waris. Caj pos akan dikenakan kepada pesakit, RM5.30(<500g) dan RM10.60 (>500g) ketika ubat dihantar ke rumah oleh Pos Malaysia. Hanya ubat-ubat yang tertentu dan boleh diposkan sahaja yang terlibat untuk Pos (UMP) 1Malaysia.
  • E-Card (Kad Temujanji)
    Pesakit/waris akan mengambil ubat pada tarikh temujanji yang dipersetujui. Tarikh temujanji ditentukan awal oleh pesakit/waris. Waktu pengambilan ubat adalah 7.30am-5.30pm di Farmasi Klinik Pakar atau di Farmasi Satelit Daycare.
  • E-MED (Telefon/SMS/E-mail & Ambil)
    Pesakit/waris harus membuat panggilan telefon 2 hari sebelum tarikh datang mengambil ubat. Kod E-Med akan diberi daripada pihak Jabatan Farmasi. Ubat akan disediakan lebih awal dan pesakit/waris akan dapat mengambil ubat lebih cepat kerana ubat-ubat telah disediakan lebih awal. Pengambilan ubat semasa waktu pejabat adalah 7.30am – 5.30pm di Farmasi Klinik Pakar. Pengambilan ubat selepas waktu pejabat, Sabtu, Ahad dan cuti umum adalah di Satelit Farmasi Kecemasan.
      • Telefon (03-89475270)
      • SMS (013-2377357)
      • E-mail ( e_medhsdg@moh.gov.my)

Sebarang pertanyaan boleh hubungi Farmasi Klinik Pakar ditalian 03-89475270.

 

2) Polisi ‘Patient’s Own Medicines’ (POMs)

  • ‘Patient’s Own Medicines’ (POMs) adalah ubat pesakit yang telah dipreskrib atau dibeli sendiri dan dibawa ke hospital semasa memerlukan rawatan di wad.
  • Kelebihan pesakit membawa ubat-ubat sendiri apabila dimasukkan ke hospital:
    • Mendapat gambaran jelas berkaitan sejarah ubat anda
    • Dibekalkan dengan ubat yang betul
    • Ubat tersedia apabila diperlukan
    • Mengenalpasti kesan sampingan atau alahan ubat
    • Mengelakkan kekeliruan dan kesilapan ketika pengambilan ubat
    • Mengelakkan pembaziran ubat
 
  1. Latihan Sangkutan MTAC

 

MTAC

TARIKH

Diabetes melitus

April 2018

Oktober 2018

Warfarin

April 2018

Julai 2018

Respiratori

Mac 2018

Julai 2018

September 2018

 

  1. Kursus Tatacara Pengurusan Stor & Pengurusan Kewangan (Julai 2018)
  2. Kursus Pengendalian Selinder Gas Perubatan (Ogos 2018)
  3. 5th Pharmacy Conference 2018: Towards Effective Pharmaceutical Care Practice (24-25 September 2018)
  4. World Pharmacy Day 2018 (25 September 2018)
 

Objektif

  1. Mewujudkan budaya kerja cemerlang dan persekitaran yang selamat.
  2. Memberikan perkhidmatan farmasi yang sistematik, berkesan, berkualiti dan selamat kepada pesakit dan pelanggan.
  3. Memberikan perkhidmatan farmasi klinikal secara profesional untuk meningkatkan kualiti penjagaan pesakit.
  4. Memastikan pengurusan perolehan dan bekalan dilaksanakan secara cekap, telus dan berintegriti.
  5. Melibatkan jabatan dalam aktiviti-aktiviti kajian yang berkaitan dengan perkhidmatan farmasi dan hospital bagi meningkatkan kualiti dan keberkesanan terapi ubat.
  6. Memastikan anggota menerima latihan dan pembelajaran secara berterusan.

Visi

Ke arah pusat kecemerlangan perkhidmatan farmasi berlandaskan teknologi maklumat

Misi

Menerajui perkhidmatan farmasi yang dinamik dengan memberi penekanan kepada tahap integriti yang tinggi, profesionalisma, penyayang dan cemerlang

Piagam Pelanggan

  1. Memastikan ubat-ubatan yang betul dibekalkan tidak melebihi  30 minit bagi preskripsi yang lengkap diterima.
  2. Memastikan pelanggan yang berdaftar dengan Sistem Temujanji Farmasi mendapat bekalan ubat susulan pada tarikh yang dijanjikan.
  3. Memastikan pembekalan ubat ke wad/unit bagi preskripsi/pesanan yang lengkap diterima dalam tempoh masa 1 hingga 4 jam dalam waktu pejabat
  4. Memberi khidmat maklumat ubat yang diperlukan kepada pertanyaan dengan tepat dan cepat.

 

  • Last Modified: 12 Julai 2018.