change biru-default  change blue muda  change oren  change black

sosioperubatan

Pengenalan
Perkhidmatan Kerja Sosial Perubatan telah diperkenalkan semenjak tahun 1952 dengan bilangan anggota yang sedikit. Peringkat awal perkhidmatan ini dikenali sebagai perkhidmatan ‘Lady Almoner’.
Kemudiannya perkhidmatan ini dikenali sebagai Jabatan Kebajikan Perubatan iaitu pada 1994. Percantuman pengkhususan bidang-bidang dalam kerja sosial yang membentuk kerja sosial genetic telah menampilkan peranan dan kewujudan Pegawai-pegawai Kerja Sosial Perubatan semakin hari semakin penting.
Dari masa kesemasa peranan dan sumbangan perrkhidmatan kerja sosial perubatan semakin mencabar dalam arus permodenan selari dengan pertambahan masalah-masalah sosial yang dibawa oleh pembangunan dalam menjurus ke arah Negara maju telah memperlihatkan bahawa pendekatan merawat penyakit sosial perlu diberi perhatian yang serius dengan mengambilkira berbagai aspek seperti emosi, sosial-ekonomi, rangkaian perhubungan dan sokongan (support) keluarga dan mereka yang berkepentingan. Selari dengan perkembangan kerjaya dalam perkhidmatan ini pada 2002 Jabatan ini ditukar nama kepada Jabatan Kerja Sosial Perubatan.

Misi
Untuk meningkatkan kesejahteraan hidup pesakit dan membantu mereka memenuhi keperluan sosial demi mewujudkan suasana yang kondusif.

Visi
Jabatan Kerja Sosial Perubatan akan menjadi pusat rawatan psiko-sosial yang mampu memantapkan jiwa pesakit agar lebih berkeyakinan terhadap kewibawaan dan keupayaan diri supaya dapat kembali berfungsi dalam masyarakat.

Piagam Pelanggan
Piagam Pelanggan Jabatan Kerja Sosial Perubatan Hospital Serdang ialah:

  • Setiap pelanggan akan mendapat perkhidmatan yang sewajarnya daripada jabatan ini tanpa mengira kaum, agama, umur, jantina dan taraf sosio-ekonomi.
  • Segala maklumat pelanggan yang diperolehi akan dirahsiakan dan hanya boleh diberitahu kepada pihak tertentu mengikut keperluan.
  • Setiap kes pesakit dalam yang dirujuk akan diambil tindakan awal dalam tempoh 24 jam hari bekerja.
  • Setiap kes pesakit luar atau yang dirujuk oleh agensi yang berkaitan akan diambil tindakan dalam masa 7 hari bekerja.

Perkhidmatan Yang Disediakan

  • Perkhidmatan Bantuan Sokongan Terapi (Support Therapy).
    • Khidmat rundingan dan nasihat (keluarga/pesakit/agensi-agensi berkaitan)

  • Perkhidmatan :
    • Penjagaan Pesakit Kronik
    • Cubaan Bunuh diri
    • Keganasaan Rumahtangga
    • Ibu tanpa nikah
    • Kes Pengangkatan Anak
    • Kes Keganasaan Seksual
    • Penderaan Kanak-Kanak
    • Kes Pesakit Terdampar dan terbiar
    • Masalah Tingkahlaku
    • Kes Kurang Upaya (cacat)
    • HIV Positif/ AIDS
    • Ketagihan

  • Perkhidmatan Bantuan Praktik.
    • Menguruskan kemasukan ke institusi Kerajaan dan bukan kerajaan
    • Bantuan peralatan perubatan / alat tiruan / prostesis bagi kes kes pesakit yang tidak mampu
    • Mengendalikan dan menguruskan sumber-sumber dana/kewangan untuk membiayai rawatan dan pemulihan pesakit.
    • Keperluan bantuan am untuk rawatan lanjut /susulan
    • Perancangan Discaj / Keluar Wad
Jumlah paparan: 5234

 

Hakcipta © 2014 Hospital Serdang. Hak Cipta Terpelihara.
Penafian : Hospital Serdang tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan informasi yang diperolehi daripada portal ini dan penggunaan Google Translate untuk Bahasa Inggeris dan bahasa asing adalah tidak tepat.

 

Hospital Serdang, Jalan Puchong, 43000 Kajang, Selangor Darul Ehsan.
Tel : | Faks : +603-8947 5050 | Peta : klik di sini
Emel : hsdg@moh.gov.my

 

Kemaskini Terkini : 23-02-2015 10:00
Paparan Terbaik : Firefox 7+ atau Internet Explorer 9+ atau Safari 5+ atau Chrome dengan resolusi minimum 1280 X 1024.

Laman web ini adalah Mobil Responsif