Unit Psikologi Kaunseling

 Ketua Jabatan

Puan Siti Maisurah binti Mohd Ali

maisurah@moh.gov.my

1112

 

PENGENALAN

Unit Psikologi Kaunseling ditubuhkan pada tahun 2005 di Hospital Serdang. Unit ini berada di bawah perkhidmatan Sokongan Klinikal Hospital. Seramai 4 orang Pegawai Psikologi menawarkan perkhidmatan psikologi kaunseling di Unit Psikologi Kaunseling, Hospital Serdang.

Pegawai Psikologi akan menggunakan ilmu-ilmu dan prinsip-prinsip psikologi kaunseling dalam membantu klien menangani cabaran hidup. Gabungan dua disiplin ini iaitu psikologi dan kaunseling adalah perlu bagi menghasilkan perkhidmatan yang efektif serta professional.

Bagi mendapatkan perkhidmatan psikologi kaunseling di Unit Psikologi Kaunseling, Hospital Serdang, klien perlu mendapatkan surat rujukan daripada pegawai perubatan sama ada di klinik atau hospital kerajaan terlebih dahulu. Seterusnya, surat rujukan tersebut diserahkan kepada Unit Psikologi Kaunseling, Hospital Serdang dan tarikh temujanji akan diberikan. Sesi bersama klien adalah berdasarkan temujanji sahaja

 

  • Kaunseling Individu
  • Kaunseling Remaja
  • Kaunseling Kanak-kanak
  • Kaunseling Keluarga
  • Kaunseling Kelompok
  • Kaunseling Kerjaya
  • Inventori Psikologi
  • Intervensi Krisis
  • Kaunseling Motivasi
  • Ujian Psikologi / Psikometrik
  • Masalah Interpersonal
  • Masalah Remaja
  • Masalah Keluarga
  • Mangsa Rogol dan Penderaan
  • Masalah Emosi / Perasaan
  • Masalah Rendah Keyakinan Diri
  • Perubahan Emosi akibat penyakit
  • Tekanan Ditempat Kerja
  • Tidak Boleh Terima Keadaan Penyakit
  • Tidak Boleh Ubah Tingkahlaku Negatif
 

Objektif

 

Visi

Menjana Kecemerlangan Perkhidmatan Psikologi dan Kaunseling Yang Profesional

Misi

Unit Psikologi dan Kaunseling menyediakan perkhidmatan Psikologi dan Kaunseling yang:

  • Responsif dan prihatin terhadap pelanggan
  • Dilaksanakan oleh Pegawai Psikologi Kementerian Kesihatan
  • Digunakan intervensi yang bersesuaian berfokuskan pendekatan kemanusiaan
  • Ditambahbaik perkhidmatan psikologi dan kaunseling dengan proses penyelidikan serta inovasi yang bersesuaian.

Piagam Pelanggan

  • Menerima klien yang datang bersama surat rujukan daripada Pegawai Perubatan tanpa mengira latar belakang serta status ekonomi.
  • Maklumbalas awal terhadap kes rujukan baru dalam masa 5 hari bekerja.
  • Memberikan perkhidmatan yang mesra pelanggan dan berkualiti kepada klien (pesakit serta ahli keluarga pesakit, staf hospital dan ahli keluarga staf)
  • Menjalankan sesi intervensi psikologi dan kaunseling INDIVIDU sekurang-kurangnya 30 minit (1 sesi).
  • Merahsiakan maklumat yang diberikan klien selagi ianya tidak membahayakan nyawa klien atau individu lain.

 

  • Last Modified: 12 Julai 2018.