Jabatan Pergigian Pediatrik

 Ketua Jabatan

Dr. Mimi Syazleen bt Abdul Rahman

1191

 

PENGENALAN

Jabatan Pergigian Pediatrik Hospital Serdang diwujudkan dalam tahun 2007 bagi mengendalikan dengan lebih baik perkhidmatan kepakaran Pergigian Pediatrik yang telah dimulakan semenjak pertengahan tahun 2006.

.

 

Perkhidmatan yang disediakan merangkumi:

  • Rawatan pergigian untuk kanak-kanak yang gementar dan memerlukan rawatan pergigian  komprehensif, dibawah bius am
  • Rawatan pergigian untuk kanak-kanak istimewa (pesakit jantung kongenital)
  • Pengendalian kes-kes trauma orofasial
  • Pengendalian kes –kes patologi mulut

Fasiliti/ Kemudahan :

  • Klinik Pergigian Pediatrik : 2 buah kerusi pergigian
  • Unit Rawatan Harian : rawatan di dewan bedah
  • Wad 5B dan 6A : rawatan pesakit dalam
  • Jabatan Kecemasan : rawatan kecemasan di luar waktu pejabat
 

Objektif

 

Visi

Melahirkan kanak-kanak sebagai individu yang sihat menyeluruh bersandarkan  kepada kesihatan pergigian yang optimum melalui perkhidmatan Pergigian Pediatrik yang cemerlang.

Misi

Meningkatkan kualiti hidup kanak-kanak melalui perkhidmatan kepakaran pergigian yang mudah dicapai dan berkesan, di samping memupuk sikap positif terhadap penjagaan kesihatan pergigian yang berterusan daripada peringkat kanak-kanak.

Piagam Pelanggan

  1. Klinik Pergigian Pediatrik ini hanya menerima kes rujukan sahaja.
  2. Setiap pesakit yang dirujuk akan diberi temujanji terlebih dahulu untuk pemeriksaan dan perundingan diikuti oleh temujanji susulan untuk rawatan.
  3. Temujanji yang diberikan akan berasaskan keutamaan dan kesusaian masa.
  4. Keutamaan diberikan kepada kes-kes yang memerlukan rawatan kecemasan.
  5. Semua pesakit yang hadir mengikut masa temujanji akan diperiksa atau dirawat dalam masa 30 minit selepas didaftarkan.
  6. Penjelasan sewajarnya akan diberikan berhubung masalah yang dialami , pilihan rawatan, prosedur rawatan serta kos jika berkenaan.
  7. Segala maklumat berkaitan pesakit akan diberikan dan hanya pihak tertentu sahaja yang mempunyai capaian kepada maklumat tersebut.
  8. Semua pesakit akan mendapat layanan mesra dan bertimbang rasa serta menerima rawatan yang komprehensif dan berkualiti.

 

  • Last Modified: 07 November 2018.